-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

تكثير نسل انسان با وجود دو برادر در بدو آفرينش (هابيل و قابيل) چگونه صورت پذيرفته است؟

اين مسئله بحث انگيزي است كه در جوامع روايي ما، احاديث متعارض ومختلفي را به خود اختصاص داده است: از آيه خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوحها و بث منهما رجالا كثيرا و نساءا؛ (1) اي مردم! از پروردگارتان بپرهيزيد كه همه شما را از يك انسان آفريد و همسر او را (نيز) از جنس او آفريد، و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. استفاده ميشود كه تكثير نسل فرزندان آدم(ع) تنها از طريق آدم و همسرش صورت گرفته و موجود ثالثي در آن دخالت نداشته است.

لازمه اين سخن آن است كه فرزندان آدم(ع)(به صورت برادر وخواهر) با هم ازدواج كرده باشند، زيرا اگر آنها با نژاد و همسران ديگري ازدواج كرده باشند، فرمايش خدا منهما (از آن دو) صادق نخواهد بود.

اين موضوع در احاديث متعددي وارد شده است و زيادهم جاي تعجب نيست، چه اين كه طبق استدلالي كه در بعضي احاديث از ائمه معصومين(ع) نقل شده، اين ازدواج مباح بوده است، زيرا هنوز حكم تحريم ازواج خواهر و برادر نازل نشده بود.

بديهي است ممنوعيت يك كار، بسته به اين است كه از طرف خداوند تحريم شده باشد، چه مانعي دارد كه ضرورتهاي و مصالحي ايجاب كند كه در بعضي زمانها مطلبي جائز باشد و بعدا تحريم گردد؟

در احاديث ديگري تصريح شده كه فرزندان آدم هرگز با هم ازدواج نكردهاند.

در صورتي كه احاديث متعارض باشند، بايد احاديثي را انتخاب نمود كه موافق آيه فوق الذكر باشد.

احتمال ديگري نيز هست، فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كردهاند، زيرا طبق رواياتي، حضرت آدم، اولين انسان روي كره زمين نبود.

مطالعات علمي نيز نشان ميدهد كه انسان احتمالا از چند ميليون سال قبل در كره زمين زندگي ميكرده است، در حالي كه از تاريخ پيدايش آدمي تاكنون زمان زيادي نميگذرد. بنابر اين بايد قبول كنيم قبل از آدم، انسانهاي ديگرري ميزيستهاند كه به هنگام پيدايش آدم در حال انقراض بودهاند، چه مانعي دارد كه فرزندان آدم باقيمانده يكي از نسلهاي پيشين ازدواج كرده باشد؟ اين احتمال با ظاهر آيه فوق چندان سازگار نيست.

چنان كه علامه طباطبايي، صاحب تفسير الميزان، احتمال اول را تقويت و قبول ميفرمايد.(2) براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به تفاسير الميزان، ج 4، صفحه 245 به بعد و برهان و درر المنثور و كتابهاي قصص انبيا مراجعه بفرماييد.

پي نوشتها:

1 - نساء (4)، آيه 1.

2 - تفسير نمونه، ج 3، ص 244 - 249، با اقتباس؛ تفسير الميزان، ج 4، ص 245 - 253، با اقتباس، چاپ بنياد علمي علامه طباطبائي.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.